måndag 18 april 2011

Du är vad du heter?

Hurra så kul! Just nu föds det barn till höger och vänster, eller så väntas det dito inom en snar framtid. Små söta bebisar som luktar obeskrivligt gott och har yttepyttiga tår iklädda yttepyttiga sockor. Obeskrivlig lycka i storlek 56 som snusar mest hela tiden när man kommer och hälsar på och fikar. Roligt och mysigt.

Men roligast är ändå vad människor döper sina barn till. Eller roligt och roligt. Det kanske är mest intressant ändå. För varje namn har ju en historia bakom sig. En del långa en del korta.
Så här såg det ut innan Rufus föddes hemma hos oss...
Magen hette ju Rut-Napoleon, och vi hade redan bestämt att Rut(h) var det finaste tjejnamnet vi visste. Att vi sen tittade på alldeles för mycket Buffy the Vampire Slayer (och spinoffen Angel) under graviditeten kanske märks?

Dock var vi ense om att skippa å, ä och ö-namnen eftersom vi när en dröm om ett liv i USA någon gång i framtiden. Men annars var namnvalet ovisst.
Jag hade fått en hang-up på att andra bokstaven i namnet skulle vara "U" eftersom både mitt och mannens namn har det och slutligen blev det då Rufus Gustav Junior - storslam för U och ett alltigenom härligt namn som mannen valde när jag låg på uppvaket efter kejsarsnittet.

Jag vet inte riktigt riktigt varför jag kände att skriva om det här just idag, men jag tror det har att göra med att Ebba von Sydow just har gått ut med att hennes nyfödda dotter ska heta Marianne. Det är humor det.

Inga kommentarer: