lördag 27 december 2008

Årssummering - böcker 2008

I år har jag läst 50 böcker. Det blir ett snitt på ungefär 1 bok i veckan - mindre än jag trott.
Av böckerna jag läst är det endast ett fåtal som jag verkligen gillat. Så precis som Bokhoran Helena så sätter jag ett litet hjärta framför dem här nedan så ni kan plocka ut godbitarna för framtida (?) läsning:
31 Dream street - Lisa Jewell
Air Babylon - Imogen Edwards-Jones ♥
Babbeldrottningen - Meg Cabot
Bad Behaviour - Sheila O'Flanagan
Beach Babylon - Imogen Edwards-Jones ♥
Behaving like adults - Anna Maxted
Bergdorfblondiner - Plum Sykes
Blonde - Joyce Carol Oates ♥
Bra gift - Doris Lessing
Caiprinha med döden - Maria Ernestam
Candide - Francois Voltaire
Chasing Harry Winston - Lauren Weisberger
Deja Demon - Julie Kenner
Det ska bli ett sant nöje att döda dig - Magdalena Graaf
En fläkt av stormen - Doris Lessing
En ovanligt torr sommar - Peter Robinson
Everyone worth knowing - Lauren Weisberger
Fashion Babylon - Imogen Edwards-Jones
Fearless 14 - Janet Evanovich ♥
First among sequels - Jasper Fforde ♥
Fladdermusmannen - Jo Nesbø
Fri - Natsuo Kirino
Glitterspray - Bengt af Klintberg
Hotel Babylon - Imogen Edwards-Jones ♥
It could be you - Josie Lloyd
Jane Eyre - Charlotte Brontë
JPod - Douglas Coupland ♥
Kejsarn av Portugallien - Selma Lagerlöf
Kleopatras Kam - Maria Ernestam
Lean Mean 13 - Janet Evanovich
Maisie Dobbs - Jacqueline Winspear
Mord i sinnet - Elisabeth George
New Moon - Stephanie Meyer
Nu vill jag sjunga dig milda sånger - Linda Olsson
Pappersväggar - John Ajvide Lindqvist ♥
Pop Babylon - Imogen Edwards-Jones
Size 12 is not fat - Meg Cabot ♥
Size 14 is not fat either - Meg Cabot ♥
Size doesn't matter - Meg Cabot ♥
Stardust - Neil Gaiman
The dice man - Luke Rhineheart ♥
The Graveyard Book - Neil Gaiman ♥
The Gum Thief - Douglas Coupland
The search for the dice man - Luke Rhineheart
Tio små negerpojkar - Agatha Christie
Twilight - Stephanie Meyer ♥
Undead and unworthy - Mary Janice Davidson
Vindens skugga - Carlos Ruiz Zafón ♥
Watch you mouth - Daniel Handler

Jag kan också berätta att av de 50 böckerna så är 34 skrivna av kvinnor, sju skriva av svenska författare, 27 lästa på engelska och tre av dem orkade jag inte läsa ut - de var helt enkelt för dåliga.

3 kommentarer:

Jonna sa...

Hehe, och av dem har jag läst Agatha Christie-boken :-D

The Primetime family sa...

Wow! 50 bocker, inte daligt. Men det var mindre an du planerat och da undrar jag hur manga du tankt lasa? Gott Nytt och hoppas du har det gott i Thailand! -Towe

Lilla Duktig sa...

Jag har ju alltid sett mig som en stor-läsare... så det dubbla typ?

Fast om jag skippade de engelska böckerna och tegelstenarna så kanske jag kommit upp i 100.
Vem vet?