fredag 5 mars 2010

Lögner en måndag

Min jacka med femårsplan (alldeles för dyra saker får sina egna planer - hur kan man annars rättfärdiga vissa köp?) som nu är inne på sin tredje vinter pajade i dragkedjan - IGEN. Det här är andra gången min svindyra Peak Performancejacka går sönder, och därmed andra gången jag går tillbaka med dem och får den lagad. Gratis såklart. Allt annat vore ju bara stendumt.

När jag var och hämtade jackan i måndags synade expediten mig från topp till tå och utbrister:
- Men vad har du på dig? Den där är väl inte äkta heller? Och pekar på min rosa Peak-jacka i vatten- och vindavstötande tyg med tillhörande fleece under.
- Vaddå den här? Svarar jag och ser extremt skyldig ut. För jackan är köpt på Sidenmarknaden i Peking. Ett ställe som är känt för alla sina märkeskopior. Just denna jacka betalade jag t.ex. 120 spänn för.
- Nej, det tror jag inte. Jag fick den av en kompis som köpte den i Kina. Fortsätter jag. Varför jag ljuger har jag ingen aning om. Hur ser du att den är fejk?
- Märket är helt fel och den där modellen har vi inte haft på flera, flera år fortsätter expediten som tydligen är någon slags expert på Peaks hela sortiment genom tiderna. Man ser sånt...
- Oj, då ska jag hälsa min kompis det. Varför ljuger jag?
- Ja, säger expediten och ser märkbart irriterad ut. Gör du det. Sen fullkomligt schasar hon ut mig ur butiken. Sådana som jag är inte välkomna där och tydligen har jag sårat hennes Peak-patriotiska hjärta djupt.
Skäms på mig!

2 kommentarer:

bästis sa...

Hahaha, det måste vara en skyddsmekanism. Du anade att du skulle få skäll och vips så började din mun dra en liten vit lögn.
Jag tycker att den är fin fast den är vansinnigt oäkta (om det går att vara det)
Kram

Jenny sa...

Ha ha, vad roligt. Jag hade också ljugit. Såklart.

(Och ja, åk till Berlin förresten!)