torsdag 3 februari 2011

A E Q Z P F

I ett tappert försök att ta hand om mig själv lite bättre (seriöst, jag klippte mig sist i maj förra året!) så besökte jag en optiker igår.
Anledningen är att jag känt att jag ansträngt ögonen extra mycket på sista tiden, känt av huvudvärk och märkt att jag kisar hela tiden. Alltså: Optiker.

Och visst hade min syn försämrats. Det konstaterade den 14-åriga optikertjejen (med blå plastklocka och rolig penna med glitter i man kunde skaka). Hon knappade och fixade på en skärm medan fjortontusen maskiner blippade och mätte och hade sig. Jag förstod inte alls vad de gjorde men satt snällt igenom laserpekar-mudelutten, grön/röd-fält-testaren och när är o-et rundast-provet.
VAD HÄNDE MED ATT LÄSA BOKSTÄVER PÅ EN TAVLA? När jag var hos optikern sist (2005) så läste jag minsann a, o, eo-eo-eo utan problem. Det är uppenbarligen inte bara min syn som blivit sämre...

Nästa gång jag kollar synen (2017?) så kommer en robot vara optiker. Det är jag helt säker på.

(Fast jag kunde inte låta bli att fråga optikern om bokstäverna... Och ja, hon kunde alla raderna utantill. )

Inga kommentarer: