fredag 29 januari 2010

Till minne av magen

Satt just och läste min kusins blogg.
Förut tjuvläste jag den, men nu när hon är på smällen så är jag tvungen att ge mig till känna och kommentera. För det är ju så mycket jag vill berätta för henne! Om hur underbart det är. Och fantastiskt. Och kul. Hur det förändrar ens liv. Och om hur mycket hon kommer att kissa.

Men, det är lätt att försköna graviditeten. Och även om jag själv mådde oförskämt bra i nio månader så finns det ett par saker som var jävligt jobbiga:

1) Kissandet. Det började med en extra gång varje natt och urartade till tre-fyra. Dessutom var jag tvungen att planera mina resor till och från jobbet så att de inte tog för lång tid:
- Okej, jag hinner med 15 minuter på H&M innan tunnelbanan som går 17.35. Då är jag hemma en timme efter senaste toabesöket och borde inte kissa på mig på vägen.
Nåde mig om det var stopp i tunnelbanan.
Det positiva med detta är att jag vet var Stockholms alla offentliga toaletter finns. Och hur mycket de kostar. Min plånbok var ständigt tung av fem- och tiokronor för just detta ändamål.

2) Ont i ryggen. I mitt fall hade jag bara ont ett par veckor på slutet. Men gawd! en sån förlamande värk! Jag kunde inte sitta, ligga eller stå. Enda sättet att göra det bra var att promenera (men inte för långt bort utifall jag skulle bli kissnödig) eller ligga på soffan med en massa kuddar bakom ryggen och äta praliner. Punkt.

3) Magen. Larvigt men sant. Som evig magsoverska så var den växande bulan ett stort problem. Jag sov extremt dåligt. Att ligga på stranden och läsa var också jobbigt (i-landsproblem?) eftersom jag fick kramp i händerna av att hålla upp boken. Och ligga på sidan på stranden i bikini? Nej. Vissa saker gör man bara inte.
På slutet var jag så trött på att inte kunna ligga på magen att jag tog till vad som helst. MarathonMia gav mig en badring som jag kunde placera magen i om jag ville ligga på rygg, men jag hittade på ett ännu smartare sätt...
Hur som helst. Nio månader går väldigt fort. Sen glömmer man bort det jobbiga och får gosa bebis hela dagarna. Sweet!

2 kommentarer:

Kattens mamma sa...

Kusin vitamin! Jag kissade max tre gånger om dagen. Nu ligger jag på sju. Hur mycket kiss kan man egentligen ha?

Mitt stora problem just nu är väl att jag inte orkar träna. Är jag ute och går i en halvtimme så måste jag vila. Noll energi. Men det går väl över hoppas jag. Ska testa och simma i helgen...

Vi får ta och ses... Och jag vill inte bli skrämd. Jag är tydligen inte så tuff som jag trodde!

Puss och kram.

Nostalgia sa...

du verkar ju haft en rätt lyxig graviditet. jag hade nog alla problem som fanns, ändå älskade jag att vara gravid. och föda. det är när de blivit över ett år som de börjar jävlas.
sen blir det värre och värre hela tiden, jag tror att kulmen kommer att nås om ett år då största blivit 13.

iaf, ett tips till de som är höggravida, eller ja, så mycket gravida att magen är i vägen om man vill sola baksidan på stranden: gräv helt enkelt ut ett stort hål i sanden o lägg magen i där! det funkade ganska bra. synd att man inte kan göra hål i sängen. (är också magsovare, det var himmelskt att börja få sova på mage igen)