onsdag 25 februari 2009

E 967

En kollega läser just nu Den hemlige kocken: det okända fusket med maten på din tallrik av Mats-Eric Nilsson. Och under tunnelbanefärden hem igår roade vi oss med att ta reda på vad min påse Extra (minttuggummi) egentligen innehåller.

Efter fem minuter spottade jag ut tuggummit. Efter sju svor jag på att aldrig mer köpa Extra. Alla de där E-tillsatserna alltså... De är inte riktigt rumsrena. Något ämne kunde tydligen vara cancerframkallande, ett annat förbjudet i vissa länder, ett tredje var hud från en gris... Och jag som bara ville ha lite bättre andedräkt liksom. Så nu måste jag läsa hela boken. Om jag törs. Jag är nämligen rädd att jag ska inse hur mycket skit det stoppas i vår mat och sluta äta. Eller kanske göra något värre...
Kanske bryter jag upp parketten i vardagsrummet och odlar potatis. Kanske gör jag om balkongen till ett växthus där jag odlar mina egna grönsaker. Kanske kommer jag från och med nu bara äta vegetariskt (och kanske en och annan älg som jag lägger ned i skogen med mina obesprutade händer), klä mig i hampa och bränna av massa rökelse. Kanske kommer folk att stå ut ett tag innan de tar avstånd från mig och mitt nya liv. Först försvinner Mannen, sen kompisarna och slutligen arbetet och däremed min inkomst. Och eftersom jag inte tror på tryckta blanketter (byråkrati = E211) så kommer jag inte fylla i papprena från Försäkringskassan och då försvinner all min chans till överlevnad och så kommer jag att sitta på min balkong med benen i kors (som Lisa Ekdahl) och tugga frånvarande på en parkettodlad potatis medan jag pratar med min enda vän - en miniatyrfågelskrämma av hampa - som jag kallar Beskyddaren av Det Obefläckade Rena tills männen i de vita rockarna hämtar mig eftersom grannarna under slagit larm om mögelfläckar i taket.
Eller så kanske jag inte läser den där boken. Om inte annat för grannarnas skull.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kommer iallafall aldrig att ta avstånd från dig!!

Jenni Jen Jen sa...

det verkar som att de där tuggummina redan har gett dig någon konstig...sjukdom, babbling tror jag den heter.........hubba bubba är nog bättre än extra btw, de är iaf rosa och grisar är ju rosa, så det är nog mindre färgämnen i de!

Anonym sa...

läs den, jag vill se vad som händer...

Jonna sa...

Jag vågar inte heller läsa boken, inte ens nu när den reas ut!

Anonym sa...

ja har läst boken... den e bra, men va f.a.n. man kan ju inte äta nåt...

Slick sa...

I know - jag har tjatat om det här i typ ett år. Kemiska tillsatser är det som orsakar allergi och eksem. Det är anledningen till att t ex Polen, som inte är ett särskilt rent och sunt land, har 90 % färre allergiker än svenskar. De äter riktig mat, inte skit.